· 

Online tekstschrijven? Dat gaat anders dan op papier!

Waarom bezoekt iemand een website? Wat wil de lezer vinden op de pagina? Dit zijn de belangrijkste vragen bij het schrijven van online teksten. Het antwoord daarop moet direct zichtbaar zijn. Anders klikt de lezer al snel door naar een volgende pagina.

 

Over een aapje en een banaan

In haar boek De regels van Roze noemt Merel Roze dit de banaan. Ze vergelijkt online lezers met nerveuze aapjes. Die willen maar één ding en die willen het nú. Online lezers willen geen lange teksten doorspitten om te ontdekken of ze de juiste pagina hebben gevonden. Ze willen direct zien dat hier de informatie staat die ze zoeken. Pas dan worden de nerveuze aapjes rustig en nemen ze de tijd om verder te lezen. En dan heb je als schrijver de mogelijkheid om te vertellen wat jij aan de lezer kwijt wilt. Maar eerst moet je zorgen dat je de aandacht trekt.

 

Voor mij is dit dé eyeopener uit het boek. Ik herken het in mijn eigen zoekgedrag op internet en bij het lezen van e-mails. Ik scan een online tekst, ik lees hem niet. Zie ik aanwijzingen dat ik kan vinden waarnaar ik op zoek ben? Dan lees ik verder. Zie ik dat niet snel genoeg? Ik ben al op weg naar een volgende site.

 

Hoe je de aandacht van de lezer vasthoudt

Bij verschillende onderdelen van een online tekst kun je die banaan benoemen. Denk aan de kop van je pagina, het intro en de eerste regels van je alinea. Heb je de aandacht van de lezer eenmaal te pakken, dan heeft Roze genoeg ideeën om die aandacht vast te houden. Gebruik bijvoorbeeld de 3 deuren van een verleidend intro: 1. begin nooit met een open deur, 2. val met de deur in huis en 3. eindig met een zin die de deur openzet om verder te willen lezen.

 

Alles wat je weten wilt als online schrijver

Roze wijdt in haar boek ook een hoofdstuk aan SEO en vormgeving. Verder staat het vol met praktische tips om je teksten makkelijk leesbaar te maken voor de online lezer. Voor de echte Neerlandicus is dat wel even slikken: de regels zoals we die hebben geleerd van onze leraar Nederlands zijn niet langer de norm. Het gaat erom dat je de aandacht trekt én vasthoudt. Niet of je je houdt aan allerlei schrijfregels. Oké, alleen aan die van Roze dan.

 

Er staat te veel in ‘De Regels van Roze’ om samen te vatten in een blog. Alles wat er in het boek staat, wil je weten als je online teksten schrijft. En Roze heeft het geschreven voor nerveuze aapjes: de banaan heb je zo te pakken en je aandacht houdt ze vast tot aan de laatste pagina. 

De regels van Roze

Merel Roze

 

ISBN: 9789090372075