· 

Meer van God ontdekken? Twijfel!

 

Als iets mijn geloofsleven kenmerkt, dan is het twijfel. Twijfel over wie God is. Twijfel aan de waarheid van de bijbel. En zelfs twijfel of God überhaupt wel bestaat.

 

Twijfelen vind ik best een beetje spannend. Een weg van God af. Alsof mijn geloof wankelt op het randje van de afgrond. Met het risico dat ik ervan afval.

 

Maar als ik na zo’n periode van twijfel terugkijk, is het tegenovergestelde gebeurd. Mijn geloof is duidelijker geworden. Ik heb nieuwe dingen over God ontdekt. Al dat twijfelen heeft me iets goeds gebracht.

 

Twijfelen is als de herfst

Ik ben niet de enige die dit zo ervaart. In de podcast ‘Bij Jorieke’ vergelijkt Matthijs Vlaardingenbroek twijfelen met de herfst. De blaadjes vallen van de bomen. Je laat bepaalde geloofsovertuigingen en Godsbeelden los. Om ruimte te maken voor nieuwe kanten van God. En als je die ontdekt, breekt de lente aan.

 

Hoe zit dat dan? Zijn je geloof en beeld van God dan geen absolute waarheden? En is de bijbel niet duidelijk genoeg? Of je hier nu van overtuigd bent of niet, de bijbel wordt door mensen verschillend geïnterpreteerd. We hebben nu eenmaal niet dezelfde achtergrond, kennis en ervaring en leven in verschillende culturen. Daardoor is iets dat voor de één heel duidelijk in de bijbel staat, voor de ander een zoektocht. Misschien ligt het dichter bij de waarheid om te zeggen 'ik lees in de bijbel' in plaats van 'er staat in de bijbel'.

 

Verschillende Godsbrillen

Dit verklaart ook waarom mensen verschillende Godsbeelden hebben. Of, zoals Matthijs ze noemt, Godsbrillen. De Godsbril die je draagt, bepaalt hoe je naar God kijkt. In de loop van je leven verandert je Godsbril. Omdat je zelf ontwikkelt en ouder wordt. Omdat God meer van zichzelf aan je laat zien en je nieuwe dingen wil leren.

 

Vaak vindt zo’n verandering van je Godsbril plaats in een periode van twijfel. In de herfst van je geloof dus. Zekerheden over God komen op losse schroeven te staan. De manier waarop God je houvast was, kan zomaar wankelen. En soms is God ver te zoeken.
Maar dit hoeft je niet van God vandaan te trekken. Het schept juist ruimte om nieuwe dingen over hem te leren.

 

Hou je van God?

We voelen ons graag verbonden met mensen die dezelfde geloofsbril dragen. Daarom vragen we: ‘Geloof je in God?’ Maar echt geloof wordt zichtbaar in het antwoord op de vraag ‘Hou je van God?’ Dan gaat het niet over dogma’s, alsof er maar één bril, één manier van geloven bestaat. Dan ontdekken we God, die zo groot is, dat we alleen samen met alle heiligen de lengte en de breedte, de hoogte en de diepte van zijn liefde kunnen begrijpen (Ef 3:18-19).

 

Spannend

Mijn geloofsleven kenmerkt zich door twijfel. Best een beetje spannend.
Niet vanwege de kans dat ik van mijn geloof val. Maar om wat ik nu weer over God zal ontdekken!

 

Deze blog schreef ik na het luisteren van de podcast ‘Bij Jorieke - met Matthijs Vlaardingerbroek over geloofscrisis'.

 

Nieuwsgierig naar het gesprek?