· 

Ook als er niks meer te geloven valt

 

Kun jij in God geloven zonder dat je er ook maar iets voor terug krijgt? Deze vraag staat centraal in het boek Op het scherp van de snede van Paul Visser en Johan Visser (PJV) over het bijbelboek Job. Een vraag die ook bij mij wel eens opkomt. Als ik mijn twijfel aan God weer eens toelaat en me afvraag wat ik nu echt van hem merk. Welke rol heeft Hij eigenlijk in mijn leven en wat voor zin heeft het om te geloven?

 

Ik blijk me op gevaarlijk terrein te bevinden als ik deze vragen toelaat. PJV wijzen Satan aan als degene die ze mij influistert. Met als doel: mijn ondergang. Satan stelt dat mensen niet langer in God geloven als ze daar niks voor terugkrijgen. Om dit te bewijzen daagt hij God uit. Neem Job zijn rijkdom, zijn familie én zijn gezondheid af. Als hij dan ook nog weinig merkt van Gods aanwezigheid, zal Job God toch wel vaarwel zeggen?

 

God vs Satan: waarom zou God deze uitdaging aangaan?

Satan wint deze battle niet. Job blijft zich vasthouden aan God. Sterker nog, zijn geloof in hem wordt alleen maar groter. Al bij zijn eerste verliezen spreekt Job zijn beroemde woorden: ‘De Heer heeft gegeven, de Heer heeft genomen, de naam van de Heer zij geprezen.’ Hij zal ze op dat moment misschien niet zo hebben ervaren. Maar hij koos er wel voor deze waarheid te geloven. Ook als zijn vrienden komen – eerst met een troostende stilte maar dan met beschuldigende woorden – blijft Job volhouden dat God het goede met hem voor heeft. God kán niet de veroorzaker zijn van zijn lijden. Want dan zou het rechtvaardig moeten zijn (God is immers rechtvaardig?) en Job was overtuigd van zijn onschuld. Sátan is de veroorzaker van het kwaad. Híj kwam met het idee om Job kapot te maken.

Waarom God Satan zijn gang liet gaan? In het geval van Job kon God eigenlijk niet anders. Als Hij had geweigerd, had Hij impliciet getwijfeld aan Jobs geloof. Dan had Satan gezegd: ‘Zie je wel, mensen geloven alleen in God als ze veel van hem krijgen.’ Dan had God dit duel bij voorbaat verloren.

 

Een antwoord op het lijden?

Job verliest dus zijn bezit, zijn familie en zijn gezondheid en wordt zwaar depressief. Hij schreeuwt het uit…….maar wel naar God. Job zit vol met vragen, maar hij gaat ermee naar God. Op een gegeven moment ervaart Job niks meer van God, maar hij blijft het naar hem uitroepen. En als hij dan stil wordt, spreekt God. Krijgt Job dan eindelijk antwoord op zijn vragen?

 

Ja, hij krijgt een antwoord. Maar geen uitleg. God neemt Job mee op reis door de schepping. Een reis langs Gods almacht en grootheid. En dan zegt Hij tegen Job: ‘Dit is wie Ik ben en wat Ik heb gemaakt. En Ik ben jouw God. Kun jij je aan mij toevertrouwen, ook als Ik je geen uitleg of verklaring geef?’

 

Het boek Job geeft geen antwoord op pijnlijke vragen. Wel een manier om ermee om te gaan: praat met God, zwijg niet, blijf hem zoeken. Blijf je vasthouden aan hem, ook als er niks meer te geloven valt.

 

Job kon het. Jij?

 

Wil je meer inzichten opdoen over het lijden en hoe je daar als gelovige in God mee om kunt gaan? Lees dan het boek.

 Op het scherp van de snede

Paul Visser en Johan Visser

 

Uitgeverij: KokBoekencentrum

ISBN: 9789043538527

 

 Er is ook een indrukwekkende podcast te beluisteren waarin de auteurs in gesprek gaan over Job.