· 

Bucketlist voor de nieuwe wereld

 

Welke 3 dingen ga jij als eerste doen als je aankomt op de nieuwe aarde?

 

Deze vraag stelt John Eldredge (J.E.) in zijn boek Alle dingen nieuw. Hij denkt zich levendig in hoe de wereld eruit zal zien als God die heeft vernieuwd. De natuur zal mooier zijn dan wat je gezien hebt tijdens je indrukwekkendste reizen. De dieren (inclusief leeuwen) spelen niet alleen met jou, maar ook met elkaar. Jij bent eindelijk de persoon zoals God je heeft bedoeld en kan doen waarvoor je bent gemaakt. Het is een wereld waarin alles goed is, nee, volmaakt. Waarin de Liefde in alles voelbaar is.

 

Waarom je je zo'n wereld zou voorstellen

Waarom zou je zulke concrete beelden in je hoofd halen? De nieuwe wereld gaat ons voorstellingsvermogen toch te boven?

Met zijn beschrijvingen wil J.E. onze focus op het hier en nu verplaatsen naar de door God beloofde toekomst. Wij zijn bezig met vandaag. Wij willen nu gelukkig zijn. We hebben een bucketlist met belevenissen die we nu moeten ervaren.

Maar de reis die je altijd al wilde maken, valt tegen. Een goede vriend laat je zomaar in de steek. Je partner wordt ongeneeslijk ziek. En de natuur is niet meer zo mooi als die is geweest.

 

In plaats van gelukkig, voelen we ons teleurgesteld, verdrietig, depressief. Het belangrijkste vergeten we: Jezus belofte om alle dingen nieuw te maken (Openb. 21:5). Er komt een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. In de bijbel vind je aanwijzingen hoe deze eruit zullen zien. J.E. maakt deze voor ons concreet.

 

Hoe ik verlang naar Gods nieuwe wereld

Met zijn beschrijvingen van Gods nieuwe wereld wakkert hij ook mijn verlangen aan. Ik krijg zin om naar verre landen af te reizen en daar eindeloze wandelingen te maken zonder dat ik bang ben. Ik maak vast plannen voor een lang weekend kamperen met vrienden waarin we genieten van heerlijke avonden: ik word niet moe of overprikkeld. Ik bedenk vast ideeën voor boeken die ik wil schrijven en ik voel me er geen moment onzeker over.

 

Dit toekomstbeeld zet mijn leven vandaag in een heel ander perspectief. Het hoeft niet allemaal vandaag te gebeuren. Mijn worsteling nu is op een dag voorbij. Op die dag ga ik niet alleen binnen in Gods nieuwe wereld, maar ontmoet ik ook de Maker!

 

Wil je ook je verlangen aanwakkeren naar Gods nieuwe wereld en minder druk ervaren van het hier en nu? Lees dan het boek.

Alle dingen nieuw

John Eldredge

 

Uitgeverij: GIDEON Boeken

ISBN: 9789059991415